Veelgestelde vragen

  • Wat doet MEE?

    MEE helpt mensen met een beperking én de mensen om hen heen op alle gebieden van het leven. Zo kunnen zij meedoen in de samenleving en hun talenten gebruiken. MEE is onafhankelijk en werkt daarom écht in het belang van de cliënt. MEE helpt cliënten om zelfstandiger te worden. En om mensen uit hun omgeving bij hun leven te betrekken. Dit verbetert de kwaliteit van hun leven. MEE deelt haar kennis met andere organisaties. Zo maken we de samenleving beter voor mensen met een beperking.

  • Welke doelgroep ondersteunt MEE?

    Wij zijn er voor mensen van alle leeftijden met een (niet zichtbare) beperking. Dat zijn mensen met een vorm van autisme, een (licht) verstandelijke beperking, niet-aangeboren hersenletsel, lichamelijke beperking, chronische ziekte of psychische problemen. We zijn er ook voor hun netwerk – de sociale omgeving – zoals gezinsleden, familie of vrienden.

    Elke vraag, elke cliënt en elke situatie is anders. Dat maakt het werk heel afwisselend en uitdagend

  • Wie werken er bij MEE De Meent Groep?

    Bij ons werken zo’n 320 professionals. Het grootste deel daarvan zijn cliëntondersteuners. Cliëntondersteuners werken in wijk-, buurt of jeugdteams van gemeenten en ondersteunen cliënten op alle terreinen van het dagelijks leven. Anderen werken binnen MEE zelf, bijvoorbeeld als onafhankelijk cliëntondersteuner, trainer, gedragsdeskundige of bij de staf en ondersteunende diensten.
    Wij werken samen met ervaringsdeskundigen, die wij zelf opleiden. En elk jaar vinden veel stagiaires hun weg naar MEE. In Zuidoost Brabant, bij LiNCK, werken we ook met vrijwilligers.

  • Wat is het werkgebied van MEE De Meent Groep?

    Wij ondersteunen de inwoners van 53 gemeenten in Noord en Midden Limburg, Noordoost Brabant, Zuidoost Brabant, regio ’s-Hertogenbosch en regio Tilburg.

    Bekijk hier welke gemeenten dat zijn.

  • Hoe ziet een werkdag van een cliëntondersteuner eruit?

    Elke dag is anders. De ene keer heb je een overleg met collega’s of samenwerkingspartners. De andere keer ga je op huisbezoek bij een cliënt of ontvang je een cliënt op kantoor. Soms werk je thuis, dan weer op kantoor. Je bent bezig met regelzaken voor cliënten en administratie. Je werkt met verschillende methodieken, bij elke cliënt weer anders. Dit maakt het werk ook zo leuk en afwisselend. Bij ons is écht geen dag hetzelfde!

  • Hoe is de werksfeer?

    Onze medewerkers zijn betrokken, enthousiast, bevlogen en deskundig. De werksfeer is informeel en humor en collegialiteit vinden we belangrijk.

  • Bieden jullie ook ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden?

    Je krijgt bij ons alle ruimte om je vaardigheden en talenten in te zetten en we helpen je graag om nieuwe ideeën te ontwikkelen en jezelf te ontplooien.

    Je blijft bij ons leren en jezelf ontwikkelen. Je start in het eerste jaar met scholing die past bij het werk dat je gaat doen. Cliëntondersteuners volgen de geaccrediteerde opleiding tot cliëntondersteuner. Ook leren jij én je team samen verder in casusbesprekingen en intervisie.

    Na je eerste jaar is er een scholingsbudget beschikbaar waarmee je je verder kunt ontwikkelen. Daarnaast krijg je vakinhoudelijke bijscholing over actuele onderwerpen via de MEE Academie.

    In elke regio zijn inspiratiebijeenkomsten waar de leerbehoefte uit die regio centraal staat. En eens per anderhalf jaar organiseren we een medewerkersdag met sprekers en inspiratiesessies rond een actueel thema.

  • Zijn er ontwikkelmogelijkheden in de organisatie?

    We hebben veel verschillende rollen en afdelingen binnen de organisatie. Als je toe bent aan iets anders of een aanvulling op je werk, kijken we graag met je mee wat past bij jouw wensen.

  • Kan ik een open sollicitatie doen?
  • Kan ik stage bij jullie lopen?

    Dat kan! We hebben stagemogelijkheden voor HBO Social Work, Pedagogiek en Toegepaste Psychologie en voor MBO Persoonlijk begeleider Maatschappelijke zorg (niveau 4).

    Kijk op de pagina over stage & afstuderen.

  • Kan ik een afstudeeronderzoek bij jullie doen?

    Ook daarvoor kun je bij ons terecht. Afstuderen bij MEE is een unieke kans om een goed beeld te krijgen over de inclusie en ondersteuning van mensen met een beperking. Je werkt aan relevante vraagstukken die het verschil kunnen maken voor mensen met een beperking.
    Kijk op de pagina over stage & afstuderen.

  • Hoe werken jullie nieuwe medewerkers in?

    Er ligt een inwerkplan voor je klaar en je wordt gekoppeld aan een directe collega; jouw inwerkmaatje. In het begin loop je vooral mee met collega’s en maak je kennis met de verschillende doelgroepen en hun ondersteuningsvragen. Ook krijg je intern scholing die past bij jouw functie.

    Op de pagina ‘Dit doen we voor jou’ lees je er meer over.

  • Wat zijn de werktijden?

    De kantoren van MEE zijn open en bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur. Maar je hebt bij ons de vrijheid om je werk zelf in te plannen op een manier die bij jou en je team past. Dus komt het een keer beter uit om ’s avonds te werken zodat je de volgende dag kunt helpen op de school van je kind, dan kan dat.

  • Moet ik ook weekend- of nachtdiensten draaien?

    Je draait bij ons geen weekend- of nachtdiensten. Wij zijn open van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Soms kan het voor cliënten handig zijn dat een huisbezoek, informatiebijeenkomst of cursus ’s avonds is in plaats van overdag.

  • Kan ik mijn agenda en werk zelf indelen?

    Je hebt regie over je eigen agenda en plant je werk in op een manier die bij jou, je team en opdracht past. Dus komt het een keer beter uit om ’s avonds te werken zodat je de volgende dag kunt helpen op de school van je kind, dan kan dat. Natuurlijk wel in overleg met je team.

  • Mag ik ook thuis werken?

    Je mag deels thuis werken. Natuurlijk wel in overleg met je team en passend binnen je opdracht.

  • Hoeveel verlof krijg je per jaar?

    Werk je fulltime (36 uur), dan krijg je 144 uur vakantieverlof én 57 uur balansverlof per jaar.

  • Krijg ik ook reiskostenvergoeding?

    Elke medewerker krijgt een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer en dienstreizen. Werk je ’n dagje thuis, dan krijg je daarvoor een thuiswerkvergoeding.

    Op de pagina ‘Dit doen we voor jou’ lees je er meer over.

  • Moet ik tijdschrijven?

    Om voor onszelf en onze opdrachtgevers een duidelijk beeld te krijgen over de ondersteuning die we bieden, houden we een registratie bij. Zo kunnen we goed zien wie we geholpen hebben en met welke vragen cliënten bij ons gekomen zijn. Maar ook hoeveel tijd we per cliënt besteden. Natuurlijk is dit ook nodig om ons te kunnen verantwoorden aan onze opdrachtgevers en om ons werk bij hen te kunnen factureren.

  • Hebben jullie een personeelsvereniging?

    Elke regio heeft een eigen personeelsvereniging. Die organiseert door het jaar heen verschillende activiteiten en een gezellige jaarafsluiting.

Ga naar de inhoud