Leren is de smeerolie voor ons kapitaal

Continu verdieping en bijscholen medewerkers

In gesprek met Geeske-Lien Struijk, opleidingsadviseur bij MEE De Meent Groep.

Geeske-Lien Struijk

Opleidingsadviseur

Als medewerker bij MEE ben je nooit klaar met leren. Klopt dat?

“Dat klopt zeker. Dat begint al als je bij ons binnenkomt. Natuurlijk heb je dan al de juiste achtergrond en vaak ook ervaring. Bij ons volg je dan de geaccrediteerde opleiding tot cliëntondersteuner. Daarin maak je je de MEE-manier van werken eigen, je leert alles over Sociale Netwerk Versterking en krijgt specialistische kennis over onze doelgroepen en wet- en regelgeving. Ook na dit eerste jaar bieden we allerlei mogelijkheden om te blijven leren en je te ontwikkelen. Onze medewerkers zijn ons kapitaal. Het zijn spreekwoordelijk gezegd de ‘machines’ van ons bedrijf. Zij zijn het die meedoen mogelijk maken voor mensen met een beperking. We willen ervoor zorgen dat ze op hun best zijn. Dat ze meegaan met ontwikkelingen in het werkveld. En dat ze zich kunnen verdiepen in onderwerpen die hen boeien en die onze cliënten verder brengen.”

Waaruit bestaat dat steeds blijven leren dan bij MEE?

“We hebben een meerjarenvisie op opleiden en maken jaarlijks een opleidingsplan met bijbehorend budget. Is er een onderwerp waarvan de organisatie vindt dat alle medewerkers er kennis over moeten hebben, dan bieden we die training aan via onze MEE Academie. Denk bijvoorbeeld aan ‘Licht verstandelijke beperking en psychiatrie’ of  ‘Sociale Netwerk Versterking met oog voor Positieve Gezondheid’. In elke regio zijn inspiratiebijeenkomsten waar de leerbehoefte uit die regio centraal staat. Tijdens die bijeenkomsten delen specialisten uit de organisatie of het netwerk van medewerkers hun kennis. Het leren van elkaar staat daar centraal, want er is veel kennis in de organisatie aanwezig. Eens per anderhalf jaar organiseren we een medewerkersdag met sprekers en workshops. En ook het lidmaatschap van een beroepsvereniging en de beroepsregistraties zijn onderdeel van het opleidingsplan.”

Wat houden die beroepsregistraties in?

“Onze cliëntondersteuners zijn geregistreerd bij het Registerplein als cliëntondersteuner. En onze jeugd- en gezinsprofessionals zijn ook geregistreerd bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd. Zij werken allemaal volgens een beroepscode. Dat wil zeggen dat ze zich aan bepaalde afspraken binnen die beroepsgroep houden. Bijvoorbeeld dat je altijd moet nadenken over je eigen handelen en dat je je kennis moet onderhouden. Als je dat doet, dan krijg je daar punten voor. Die punten heb je nodig om ingeschreven te kunnen blijven bij het register. Die punten verzamel je bijvoorbeeld door trainingen te volgen en intervisie. Zo blijft de kwaliteit gehandhaafd.”

Hoe zie jij de toekomst als het over leren gaat?

“De maatschappij verandert. De technologie verandert. Daarmee verandert ook de wereld van onze cliënten. Wij moeten ons als organisatie steeds blijven prikkelen om niet stil te staan en vooruit te kijken. De innovaties waar we mee bezig zijn vragen ook weer andere kennis en vaardigheden als je die gaat gebruiken in de praktijk. Denk aan het inzetten van virtual reality of serious gaming. We zijn dus nooit klaar met leren.”
Word mijn collega
Wil jij ook een leuke, uitdagende baan bij MEE?
Ga naar de inhoud